مدیران سازمانها و شرکتها بهترین حامیان روابطعمومی ها هستند
روابطعمومی آگاه، فعال، کارآمد و آشنا با امکانات روز در حوزه ارتباطات و روابطعمومی، می تواند با ارائه پیشنهادات مؤثر، برنامه های سازنده، فعالیت های مفید در جهت پیشرفت سازمان، ساختار مدیریت را همراه خود ساخته و در حقیقت، یکپارچگی ساختاری در همه ارکان سازمان ایجاد نماید.
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| حسن بشیر در نخستین جشن ملی روابطعمومی در روز ملی ارتباطات و روابطعمومی با ارائه «مدل جهانی روابطعمومی و ارتباطات»، تاکید کرد که مدیران سازمان ها و شرکت ها بهترین حامیان روابطعمومی هستند.
دبیر کمیته علمی کنفرانس بین المللی روابطعمومی ایران، تاکید کرد که «بحران کرونا» و آینده نگری در مورد «مرحله پساکرونا» جهان را به سمت طراحی الگوهای جدید در همه زمینه ها از جمله ارتباطات و روابطعمومی کرده است.
در این زمینه مؤسسه (Corporate Excellence) با انجام یک تحقیق جهانی بر پایه «تحلیل بازار و منابع آکادمیک مرتبط» و برگزاری نظرسنجی آنلاین در ماه های مارس و می 2020 با مشارکت فراگیر 1417 کارشناس روابطعمومی از 46 کشور از 5 قاره جهان مدل جهانی روابطعمومی و ارتباطات را ارائه کرده است.
دکتر بشیر، بیان داشت که این مدل با همکاری «اتحادیه بینالمللی»، «مرکز تعالی کسبوکار» و «مرکز رهبری اعتبار» و بهره برداری از دستورالعملهای «منشور استکهلم 2010» و «دستورکار ملبورن» که اتحادیهی جهانی در سال 2012 تدوین کرد، تهیه شده است.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) اعلام کرد که شرایط کنونی جهانی اقتضا می کند که روابطعمومی های کشور نگاه جامع ملی، منطقه و جهانی را در سیاست ها و برنامه های خود مورد توجه قرار دهند تا بتوانند همگام و همراه با تحولات جهانی حضور قدرتمند خود را در عرصه های مختلف به نمایش بگذارند.
مدیر سابق آکادمی اکسفورد برای تحصیلات عالیه بیان داشت که این مدل بیش از آنکه بر دارائی های مشهود یا محسوس تکیه داشته باشد، بر پایه توجه جدی به دارائی های نامشهود یا نامحسوس استوار است.
وی تاکید کرد که افزایش ارزش دارایی های نامشهود در شرایط کنونی جهانی راز موفقیت سازمان برای «جلب اعتماد»، «افزایش اعتبار» و «احترام ذی نفعان» است.
رئیس اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی پنج مؤلفه راهبردی برای موفقیت سازمان در توجه به دارائی های نامشهود را چنین بیان داشت:
(1) مؤلفه اول: طراحی و بهکارگیری هدف شرکت که شامل: هویت، فلسفه وجودی و وجه تمایز سازمان با سایر سازمان هاست.
(2) مؤلفه دوم: ایجاد برند و فرهنگ شرکت که شامل: باورها، ارزشهای شرکت و تحول برند سازمان است.
(3) مؤلفه سوم: مدیریت اعتبار و ریسکهای اعتباری که شامل: بهبود مداوم کنشها و رفتارهای سازمان برای برآوردهسازی انتظارات ذینفعان است.
(4) مؤلفه چهارم: بهبود روابط سازمان که شامل: فعال سازی ارتباطات در جهت استراتژی کسب و کار است.
(5) مؤلفه پنجم: گردآوری اطلاعات و معیارهایی برای ارزیابی دارایی های نامشهود که شامل: مسئولیت پذیری، اعتبار برند، تعلق خاطر و هدفمندی است.
بشیر، ضمن تاکید بر بکارگیری این مدل جهت ارتقای سطح سازمان ها و شرکت های گوناگون اعلام داشت که امروزه بهترین حامیان روابطعمومی ها مدیران سازمان و شرکت ها می باشند.
وی اظهار داشت که پس از حدود 20 سال تلاش و فعالیت انجمن های گوناگون روابطعمومی، برگزاری کنفرانس ها و همایش های مختلف، برگزاری کارگاه های مرتبط، انتشار وسیع کتاب های روابطعمومی، انجام پروژه های علمی برای ارتقای سطح روابطعمومی، شناخت عمیق و قابل توجهی نسبت به مسئولیت ها و وظایف روابطعمومی در خانواده بزرگ روابطعمومی ایجاد شده است که تفاوت اساسی با گذشته نسبتاً دور دارد.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد که علاوه بر همه آنچه که گفته شد، حمایت، شناخت و فهم قابل تقدیر مدیران سازمان ها و شرکت های گونان از اهمیت روابطعمومی ها و جایگاه راهبردی آنها در پیشبرد اهداف و برند سازمان، تحولات جدی در ساختارها و قدرتمندسازی روابطعمومی ها برای پیشرفت کشور را رقم زده است.
بشیر اظهار داشت که روابطعمومی آگاه، فعال، کارآمد و آشنا با امکانات روز در حوزه ارتباطات و روابطعمومی، می تواند با ارائه پیشنهادات مؤثر، برنامه های سازنده، فعالیت های مفید در جهت پیشرفت سازمان، ساختار مدیریت را همراه خود ساخته و در حقیقت، یکپارچگی ساختاری در همه ارکان سازمان ایجاد نماید.
نخستین «جشن ملی روابطعمومی» صبح روز سهشنبه 27 اردیبهشت 1401 در «تالار وحدت» برگزار شد.